De verschillende WM formulieren uitgelegd

(Bron: SV John Cooper)

Overzicht van de verschillende WM formulieren

WM 2 Verlof tot het verkrijgen van een wapen

WM 3 Aanvraag voor verlof tot het voorhanden hebben van wapens en/of munitie

WM 4 Verlof tot het voorhanden hebben van wapens en/of munitie

WM 5 Aanvraag voor verlof tot het voorhanden hebben van verenigingswapens

WM 6 Verlof tot het voorhanden hebben van verenigingswapens

WM 7 Aanvraag voor verlof tot het voorhanden hebben van wapens t.b.v. een wapenverzameling

WM 8 Verlof tot het voorhanden hebben van wapens t.b.v. een wapenverzameling

WM 9 Aanvraag voor verlof tot het voorhanden hebben van munitie t.b.v. een munitieverzameling

WM 10 Verlof tot het voorhanden hebben van munitie t.b.v. een munitieverzameling

WM 11 Aanvraag voor verlof tot incidenteel vervoer t.b.v. particulieren

WM 12 Verlof tot incidenteel vervoer t.b.v. particulieren, ook: doorlopend verlof tot vervoer voor werknemers van erkenninghouders

WM 14 Verlof tot het dragen van wapens

WM 15 Aanvraag voor erkenning (wapenhandelaar)

WM 16 Bewijs van erkenning (wapenhandelaar)

WM 17A Aanvraag goedkeuring van de bestemming (voor export of doorvoer)

WM 18A Aanvraag consent tot uitgaan

WM 18B Aanvraag consent tot binnenkomen

WM 18C Bijlage bij aanvraag consent

WM 26 Blanco model, bruikbaar voor alle soorten verloven en geschikt voor automatische verwerking

WM 27 Bijlage bij WM26, te gebruiken wanneer er op het WM26 formulier te weinig ruimte is

WM 31 Model ontvangstbewijs als bedoeld in artikel 13 van Regeling Wet Wapens en Munitie.  Wanneer een vuurwapen permanent wordt ingeleverd bij een erkenninghouder (wapenhandel)

WM 32 Inlichtingenformulier (2018) ter vervanging van C4 en C5 inlichtingen formulier. Bedoeld om referenten en andere persoonlijke informatie op te geven bij aanvraag en verlenging verlof.

Sportschutters

Als sportschutter heb je doorgaans slechts te maken met de WM2, 3 en 4.
Met een WM3 kun je een aanvraag doen voor een wapen. Dit is het formulier dat je aan het bestuur van je schietvereniging geeft met het verzoek om dat te ondertekenen.
Als het bestuur het WM3 formulier heeft getekend kan je ermee naar de ambtenaar van Bijzondere Wetten die, als alles in orde is, een WM2 en een WM4 uitgeeft.

Het WM2 formulier dient als een soort van vrijwaringsbewijs en die laat je ondertekend en met dagtekening achter bij degene van wie je het wapen koopt.
Het WM4 formulier is je eigenlijke verlof tot voorhanden hebben van wapens en bijbehorende munitie.
Voor sportschutters is een WM4 tevens een verlof tot vervoer van en naar de schietbaan, huis, erkende wapenhandel en na afspraak, de politie.

Degene van wie je het wapen hebt gekocht moet de van jou ontvangen WM2 weer inleveren bij de politie. Met het inleveren van de WM2 kan hij het wapen weer van zijn verlof af laten schrijven, en daarmee is de administratieve cirkel rondom het wapen weer rond.

Een vereniging kan ook verenigingswapens hebben. Deze staan op zogeheten verenigingsverloven (WM6) en worden beheerd door de wapenbeheerders van de vereniging.

Verder kun je soms te maken krijgen met formulieren in de 18-reeks als je wapens, wapenonderdelen of munitie wil in- of uitvoeren.

Bovenstaand overzicht is waarschijnlijk niet helemaal volledig, maar de meest voorkomende formulieren staan er wel op.

Als iemand aanvullingen heeft dan horen we dat natuurlijk graag.

wm3 formulier