Schietsportverenigingen blijven grotendeels gesloten

De wettelijke verplichting, in verband met de coronacrisis, tot sluiting van alle sportverenigingen en sportaccommodaties (en dus ook schietsportverenigingen) is verlengd tot 20 mei 2020.

Daarop is voor de sport wel een uitzondering gemaakt voor de zogenaamde jeugdsporters. Die uitzondering komt erop neer dat met ingang van 29 april 2020 jongeren tot en met 18 jaar in verenigingsverband hun sport weer mogen beoefenen, mits die beoefening buiten plaatsvindt en de 1,5 meter afstand in acht wordt genomen. In de schietsport zijn er niet veel jeugdige sportschutters, maar tot en met 18 jaar zijn dat toch nog ruim 1.200 jeugdsportschutters, verdeeld over bijna 300 schietsportverenigingen.

Deze verenigingen kunnen dus aan jongeren weer schietsport aanbieden met inachtneming van de volgende voorschriften:

• De schietsport mag uitsluitend buiten beoefend worden; dus het geldt alleen voor Pistool- en Geweer-buitenbanen en voor Kleiduivenschietsportaccommodaties.
  • Te allen tijde moet 1,5 meter afstand tot elkaar in acht worden genomen.
  • Er mag geen kantine en er mogen geen kleedkamers gebruikt worden.
  • Er moet zoveel mogelijk van eigen materiaal (geweren en pistolen) gebruik gemaakt worden; indien er van verenigingswapens gebruik gemaakt wordt, moeten deze gedesinfecteerd worden.
  • De schietsport moet worden beoefend door jongeren onder leiding van een deskundige trainer of begeleider, zonder dat ouders daarbij aanwezig zijn. Ouders mogen hun kinderen dus bij de (buiten-)accommodatie afzetten en daarna weer ophalen, maar hebben geen toegang tot de accommodatie.
  • Schietsportverenigingen moeten hun gemeentebestuur informeren wanneer zij weer activiteiten (voor jongeren) gaan toestaan. Het kan zijn dat het gemeentebestuur nog nadere afspraken met het desbetreffende verenigingsbestuur wil maken.

KNSA-wedstrijden en KNSA-activiteiten

Al eerder heeft het KNSA-bestuur besloten om alle wedstrijden en andere activiteiten tot 1 juni 2020 af te gelasten. Die maatregel blijft nog steeds van kracht en pas in de loop van de maand mei zal het KNSA-bestuur een besluit nemen omtrent het wel of niet continueren van deze maatregel. Indien daarin een versoepeling plaatsvindt, zal dat uiteraard onder strikte voorschriften geschieden.

Voor grote evenementen (zoals SchietsportTOTAAL) geldt dat deze sowieso niet zijn toegestaan tot 1 september 2020. Het KNSA-bestuur heeft SchietsportTOTAAL in een eerder stadium voor dit jaar afgelast.

Degenen die alle maatregelen van het kabinet nog een keer willen nalezen, kunnen hierover het nieuwsbericht van 21 april 2020 waarin ook de sport separaat genoemd wordt, nalezen:

klik voor feedback
OSenseO-Sense