Nieuws SV AVRM

Privacy lijkt onvoldoende gewaarborgd bij e-screener

(Bron: KNJV)

Jagersvereniging maakt zich zorgen

Hoewel de e-screener op dit moment niet in gebruik is, is een terugkeer van de computertest met vragen over de psychische gesteldheid van de aanvrager van de omgevingsvergunning of het wapenverlof, nog altijd niet uitgesloten. Twee leden van de Jagersvereniging wilden graag weten wat er eigenlijk – in het licht van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) – met hun antwoorden op de gestelde vragen gebeurde. Dit leidde uiteindelijk tot een rechtszaak, waarin de rechter nu uitspraak heeft gedaan. Hoewel de rechtbank het beroep van de leden ongegrond verklaarde, leverde de uitspraak belangrijke nieuwe inzichten op.

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geeft betrokkenen het recht op inzage in de persoonsgegevens die van hen worden verwerkt. Dit geldt ook voor de informatie die een jager in een e-screener test deelt. Daarnaast heeft iedereen het recht op correctie of verwijdering van bepaalde informatie in de politiesystemen. Bij de invoering van de e-screener in oktober 2019 legden veel jagers op aangeven van de korpschef deze test af.

Bezwaar

Op basis van de antwoorden in de test werd een profiel van de jager geschetst. Wanneer beslissingen over het verlenen van een vergunning hierop worden gebaseerd, is het heel belangrijk om na te gaan of de gegevens die worden gebruikt wel kloppen. Daarom stapten twee van onze leden naar de korpschef met de vraag wat er precies met de resultaten van hun ingevulde e-screener gebeurde. Hierop kregen de leden geen antwoord. Wel konden ze de testuitslag inzien. Omdat dit geen antwoord op hun vraag was, hebben de leden met behulp van de afdeling juridische zaken van de Jagersvereniging bezwaar aangetekend. Toen dit niets opleverde, hebben zij gezamenlijk de gang naar de rechter gemaakt.

Met lege handen

Tijdens de rechtsprocedure werd al snel helder dat er veel onduidelijkheid bestaat over de verwerking van de vragen en de antwoorden van de e-screenertest. De Minister van Justitie en Veiligheid gaf aan dat de korpschef de verwerkingsverantwoordelijke is voor de gegevens die voorafgaand aan de testuitslag worden verwerkt. De korpschef echter wijst naar de Minister, als verantwoordelijke voor de (onzichtbare) verwerking van de vragen en antwoorden daarop. Bestuursorganen wijzen naar elkaar, en de burger blijft feitelijk met lege handen achter. Een onwenselijke situatie, zo vond ook de rechtbank.

Zorgelijke constatering

Verder vond de rechter het vreemd dat pas toen de e-screener al ruim een jaar in gebruik was, er een opdracht werd gegeven voor het uitvoeren van een aantal maatregelen ter bescherming van de persoonsgegevens. Al met al lijkt het erop dat er bij de totstandkoming van de e-screener onvoldoende aandacht is besteed aan de bescherming van de persoonsgegevens van jagers en wapenverlofhouders. Als belangenbehartiger vindt de Jagersvereniging dat een zorgelijke constatering. Ook bij experts op het gebied van gegevensbescherming(srecht) is het oordeel van de rechter niet onopgemerkt gebleven.

Fundamentele gebreken

Ondanks bovenstaande kritische kanttekeningen, heeft de rechtbank het beroep van de leden ongegrond verklaard. Voor meer informatie over de achtergrond van de e-screener moeten de leden volgens de rechters niet bij de korpschef zijn. Waar dan wel, is niet geheel duidelijk. De kritische kanttekeningen van de rechter over de bescherming van de persoonsgegevens van jagers en wapenverlofhouders komen boven op de fundamentele gebreken die deskundigen hebben geconstateerd en de herhaalde kritiek van bestuursrechters in het land op de uitvoeringspraktijk, waarbij geen menselijke deskundigenbeoordeling aan te pas komt.

Belangrijke kritiekpunten

De Jagersvereniging dringt er bij het ministerie op aan om lering te trekken uit deze belangrijke kritiekpunten, en deze in ogenschouw te nemen bij een overweging om de e-screener opnieuw in te voeren. De Jagersvereniging-leden die deze kwestie aanhangig maakten, beraden zich nog op een eventueel hoger beroep.

De uitspraak van de rechter in deze zaak vindt u hier

knjv

 

VOG digitaal te ontvangen

(Bron: KNSA)

Vanaf maart 2024 wordt door het Ministerie van Justitie en Veiligheid de mogelijkheid geboden om de (originele) Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) ook digitaal te ontvangen. Het blijft ook gewoon mogelijk om de VOG per post te ontvangen. Het aanvragen en ontvangen van een digitale VOG kan uitsluitend wanneer de vereniging de VOG digitaal (met eHerkenning) aanvraagt en als de aanvrager (het lid van uw vereniging) beschikt over de Berichtenbox van de overheid. Daarin moet de aanvrager eenmalig aanvinken berichten te willen ontvangen van screeningsautoriteit Justis én een actueel, werkend e-mailadres opgeven.

Het aanvragen van een digitale VOG wordt in fases uitgerold en vanaf 22 mei 2024 is deze mogelijkheid voor alle organisaties beschikbaar. Zodra het voor uw vereniging mogelijk is om een digitale VOG aan te vragen, krijgt u tijdens het digitale aanvraagproces dekeuze: ‘digitaal ontvangen' of ‘per post ontvangen’. Het lid van uw vereniging bepaalt zelf of hij of zij de VOG digitaal of per post wil ontvangen. Wanneer de digitale VOG door de aanvrager is ontvangen, kan hij/zij deze originele digitale VOG vervolgens mailen naar uw vereniging.

Wanneer uw vereniging de originele VOG (papier of digitaal) ontvangt van uw lid, dan controleert u de echtheid van die VOG om te voorkomen dat er sprake is van een vervalsing. Bij een papieren VOG zijn deze echtheidskenmerken: een raster, het blauwe Rijkslogo, een karakteristiek golvend watermerk en is er in het papier een hologram zichtbaar. De echtheid van de digitaal afgegeven VOG kan echter niet aan de hand van deze kenmerken worden vastgesteld.

De echtheid van een digitale VOG moet worden gecontroleerd via https://www.validatie.nl. Dit is een veilige website van de overheid waarmee de betrouwbaarheid van de VOG kan worden vastgesteld. Om fraude te voorkomen, is het noodzakelijk dat u deze website gebruikt om de authenticiteit van elke ontvangen digitale VOG vast te stellen.

De secretaris van de vereniging kan via ‘Mijn KNSA’ nieuwe leden aanmelden en daarbij de VOG uploaden. Van de papieren VOG kon de scan al worden geüpload en in plaats daarvan kan daar vanaf nu ook een originele digitale VOG worden geüpload.

Voor meer informatie over de digitale VOG verwijzen wij u door naar de website van Justis: https://www.justis.nl/producten/verklaring-omtrent-het-gedrag/informatiepagina-digitale-vog

knsa

Kosten van de ambtshalve verlenging mocht niet!

(Bron: Raad van State)

Hoger beroep heeft klager in gelijk gesteld.

En daarmee heeft iedereen die zijn verlof ambtshalve heeft laten verlenging recht op teruggave van de €68,- die dat gekost heeft.

Let op, sportschutters maar dus ook jagers.
 
Nou dan gaan we dit bedrag voor zowel individueel verlof als ook verenigingsverlof maar eens terug vragen.
 
Voor meer info klik op onderstaande afbeelding:
 
 
 
RAADVANSTATE.NL
Uitspraak 202203325/1/A3
 
Bij besluit van 28 april 2021 heeft de korpschef van de politie Midden-Nederland aan [appellant] op grond van de Regeling wapens en munitie (hierna: Rwm) een onkostenvergoeding van € 272,00 in rekening gebracht voor het verlengen van zijn wapenverloven voor 2020 en 2021.
 
 
 
 

Fasering anno 2024, hoe zat het ook al weer?

(Bron: de Sport-schutter.nl)

De fasering van wapens voor (nieuwe) leden en introducees is alweer een paar jaar een feit. Iets waar je als sportschutter met al meer dan 3 jaar een verlof tot voorhanden hebben in het bezit nog maar weinig last van hebt. In 2021 schreef ik al een artikel over de fasering en hoe dit precies zit. Toch is de fasering voor sommigen nog niet compleet duidelijk en ook ik twijfel zelf ook nog wel eens hoe het nou precies zit. Wil je weten hoe het zit, dan ben je met dit artikel helemaal up to date voor wat betreft faseringen in het jaar 2024.

Zo af en toe krijg ik vragen van (nieuwe) leden bij mij op de schietvereniging maar ook geregeld via sociale media. Soms komt die vraag van een herintreder en de ander gaat over een nieuw lid. Soms wil iemand weten hoe het eigenlijk zit met het schieten met de wapens op de vereniging of hoe het zit als zij straks zo ver zijn dat ze een verlof aan mogen vragen. Ook krijg ik wel eens vragen me welke wapens introducees nou wel of niet mee mogen schieten. De meeste vragen kon ik beantwoorden maar er waren ook een paar waarbij ik even twijfelde. Vraag zelf maar eens rond op de schietvereniging zou ik zeggen en de één zegt dit en de ander zegt dat. Naar aanleiding van mijn eerdere artikel en de vragen die ik recent heb gehad heb ik het een en ander uitgezocht hoe het staat in de CWM (Circulaire wapens en munitie) en het artikel een opfrisbeurt/aanvulling gegeven. LET OP! Het kan dus wel zijn dat de vereniging waarvan je lid bent zelf strengere regels maakt!

In de kopjes over de fasering zal ik eerst een stukje wettekst plaatsen en vervolgens het een en ander verduidelijken waar dit nodig is.

Wat valt er in welke fase?

Laten we eerst duidelijk maken wat er in welke fase valt.

Fase 1: Klein kaliber pistool, klein kaliber revolver, klein kaliber geweer (niet semi-automatisch) of klein kaliber karabijn (niet semi-automatisch)
Fase 2: Groot kaliber pistool of revolver t/m 9mm, groot kaliber grendel geweer (niet semi-automatisch geweer).
Fase 3: Groot kaliber pistool of revolver > 9mm, klein en groot kaliber geweer semi-automatisch.

Schieten met verenigingswapens

Als introducee

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0043120/2020-02-01#Circulaire.divisieB_Circulaire.divisie2_Circulaire.divisie2.2_Circulaire.divisie2.2.5 punt g.

De introducé bij een door de KNSA gecertificeerde vereniging mag alleen de op het verenigingsverlof vermelde verenigingsvuurwapens23 gebruiken welke geschikt zijn voor de Olympische disciplines, de disciplines van de International Sport Shooting Federation en de disciplines van de Muzzle Loaders Association International Committee, zoals opgenomen in bijlage C824;

Bron 2: https://www.knsa.nl/media/1152/totaaloverzicht-knsa-gereglementeerde-disciplines.pdf

Voor de beoefening van de schietsport met verenigings-vuurwapens, of incidenteel met een vuurwapen van een medeschutter, geldt dat door introducés, aspiranten en in het eerste jaar lidmaatschap, uitsluitend de wapens mogen worden gebruikt die zijn toegelaten in de disciplines van fase 1 en fase 2.

In de CWM is een aparte paragraaf gewijd aan promotieactiviteiten en introducés. Een introducee mag dus met fase 1 en fase 2 wapens schieten van de vereniging en van een medelid. Dit in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt dat het enkel met fase 1 wapens mag schieten.

  Fase 1 Fase 2 Fase 3
Introducee X X  

Ik wil het toch nogmaals benadrukken. Dit is wat de CWM toestaat ten opzichte van introducés. Het kan dus zo zijn dat je vereniging zelf strengere regels maakt en bijvoorbeeld enkel fase 1 toestaat.

Als (aspirant)lid van de schietvereniging

Bronhttps://wetten.overheid.nl/BWBR0043120/2020-02-01#Circulaire.divisieB_Circulaire.divisie2_Circulaire.divisie2.2_Circulaire.divisie2.2.2 punt f.

Aan leden die korter dan één jaar volwaardig lid zijn van een schietvereniging, mogen alleen de op het verenigingsverlof vermelde verenigingsvuurwapens18 worden uitgeleend die geschikt zijn voor de Olympische disciplines, de disciplines van de International Sport Shooting Federation en de disciplines van de Muzzle Loaders Association International Committee, zoals aangewezenin bijlage C8. Aan leden van de bij de KNTS aangesloten vereniging die korter dan één jaar volwaardig lid zijn mogen de bij die vereniging voor het traditioneel schieten in gebruik zijnde verenigingswapens of bij die vereniging in gebruik zijnde privé vuurwapens worden uitgeleend.

De CWM maakt in deze geen onderscheid tussen herintreders of leden die voor het eerst lid zijn van een schietvereniging. Wel valt op dat er gesproken wordt over volwaardig lidmaatschap. Navraag bij de KNSA geeft aan dat onder deze zinsnede dus ook het aspirant lidmaatschap valt. Ben je korter dan 1 jaar volwaardig lid of aspirant lid dan mag je dus met alle fase 1 en fase 2 wapens schieten van de vereniging (al dan niet onder begeleiding) maar nog niet met wapens die vallen onder fase 3. Ben je precies 1 jaar of langer volwaardig lid dan mag je ook met de fase 3 wapens schieten van de vereniging.

Onderstaande tabel is een simpel overzicht in de opbouw van de fasering voor het gebruik van verenigingswapens tijdens je lidmaatschap.

  Fase 1 Fase 2 Fase 3
Aspirant lid X X  
< 1 jaar lid X X  
> 1 jaar lid X X X

Schieten met privé wapens

Bronhttps://wetten.overheid.nl/BWBR0043120/2020-02-01#Circulaire.divisieB_Circulaire.divisie2_Circulaire.divisie2.4_Circulaire.divisie2.4.6

Het tijdelijk en incidenteel in gebruik afstaan van privé-wapens tijdens een schietoefening of wedstrijd aan een medeschutter – die in het bezit is van een geldige KNSA-licentie of van een lidmaatschapsbewijs van een niet bij de KNSA aangesloten, maar wel door de KNSA gecertificeerde schietvereniging, of die in het bezit is van een wapenverlof of jachtakte – is toegestaan als dat geschiedt onder de volgende voorwaarden

……

d. Aan leden korter dan twee jaar in het bezit van een KNSA-licentie of die korter dan twee jaar lid zijn van een niet bij de KNSA aangesloten, maar wel door de KNSA gecertificeerde schietvereniging, mogen alleen de vuurwapens30 welke geschikt zijn voor de Olympische disciplines, de disciplines van de International Sport Shooting Federation en de disciplines van de Muzzle Loaders Associations International Committee, zoals opgenomen in bijlage C8, tijdelijk worden afgestaan.

De CWM maakt voor het gebruik van privé wapens in deze geen onderscheid tussen herintreders of leden die voor het eerst lid zijn van een schietvereniging. Wat ook opvalt is dat hier niet expliciet wordt gesproken over een volwaardig lidmaatschap enkel de term lid.

Onderstaande tabel heeft betrekking op de fasering van het gebruikt van privé wapens tijdens lidmaatschap.

  Fase 1 Fase 2 Fase 3
Aspirant lid X X  
< 2 jaar lid X X  
> 2 jaar lid X X X

Verlof aanvraag herintreders

Bronhttps://wetten.overheid.nl/BWBR0043120/2020-02-01#Circulaire.divisieB_Circulaire.divisie2_Circulaire.divisie2.8_Circulaire.divisie2.8.2

Indien een voormalige verlofhouder een aanvraag indient voor een nieuw verlof, kan deze verzoeken te bezien of een verlof kan worden verleend voor een ander vuurwapen dan normaal gesproken voor een nieuwe aanvrager zou gelden Deze overgangsmaatregel beoogt om de herintredende verlofhouder in de gelegenheid te stellen om zijn ‘oude’ schietsportdiscipline te beoefenen. Hierbij gelden nog de volgende uitgangspunten:

 Voor de aanvrager geldt de bewijslast om het bestaan van de oude rechten aan te tonen.

 Het bestuur van de schietvereniging dient, evenals reguliere aanvragen, zich er van te overtuigen dat de aanvrager beschikt over voldoende vaardigheid in de veilige omgang met vuurwapens en geeft daarover advies aan de korpschef.

 Vrijgestelde wapens tellen niet mee voor het aantal toegestane wapens op een verlof.

 Het beroep op de oude rechten moet toetsbaar zijn voor de korpschef.

 Voor het doen van een beroep op oude rechten, moet de aanvrager voldoen aan het vereiste dat hij minimaal 1 jaar lid is van een schietsportvereniging en minimaal 18 schietbeurten in de afgelopen twaalf maanden bij een door de KNSA gecertificeerde schietsportvereniging of door de KNTS gecertificeerde vereniging hebben verricht.

 Het verlof kan voor het eerste jaar slechts geldig zijn voor één vuurwapen, zij het dat daar geen beperkingen aan gesteld worden, zoals dit wel geldt voor de reguliere nieuwe aanvragers.

 Het beroep op oude rechten kan niet gedaan worden in die gevallen waarin het voormalige verlof werd ingetrokken door de korpschef, voor een van de intrekkingsgronden zoals genoemd in artikel 7, tweede lid, van de Wet wapens en munitie of een eerdere tussentijdse aanvraag voor een verlof werd geweigerd door de korpschef op basis van artikel 7, eerste lid van de Wet wapens en munitie.

Een herintreder heeft dus het geluk dat deze, mits hij kan bewijzen in het bezit te zijn geweest van een verlof, de fasering voor wat betreft het verlof kan overslaan. Wel ben je het eerste jaar beperkt tot maximaal 1 wapen op het verlof. Na een jaar in het bezit te zijn geweest van een verlof mag je natuurlijk wel tot het maximaal aantal wapens bijschrijven op je verlof.

Onderstaande fasering is van toepassing op het aanschaffen van wapens voor schutter die kunnen bewijzen dat zij voorheen in bezit zijn geweest van een verlof (herintreders):

  Fase 1 Fase 2 Fase 3 Aantal wapens
< 1 jaar verlof X X 1
< 2 jaar verlof X X X 5

Verlof aanvraag nieuwe leden

Onderstaande fasering is van toepassing op het aanschaffen van wapens voor schutter die niet eerst in bezit zijn geweest van een verlof:

  Fase 1 Fase 2 Fase 3 Aantal wapens
< 1 jaar verlof X     1
< 2 jaar verlof X X   5
> 3 jaar verlof X X X 5

Er is echter één uitzondering. Als je na 2 jaar lidmaatschap voor het eerst je verlof aanvraagt mag je direct een fase 2 wapen aanschaffen. Zo hoef je dus niet eerst een fase 1 wapen aan te schaffen om in ieder geval een verlof te krijgen en pas een jaar later een fase 2 wapen aan te kunnen schaffen.

 sport-schutter.nl

Omgevingsvergunning in verband met herladen

Hier de tekst van de nieuwe omgevingswet.

Zoals ik het nu begrijp hanteren de gemeente de regels die hier vermeld staan onder "In deze situaties is een omgevingsvergunning vereist voor opslaan ontplofbare stoffen voor civiel gebruik''.   

De gemeente kan andere regels hanteren maar hier moet je naar informeren bij je eigen gemeente heb ik gehoord, maar niemand heeft hier tot nu toe iets mee gedaan en verwijzen ze naar de tekst zoals in de bijlage.


Hier de link waar je die tekst kunt nalezen:

Milieubelastende activiteit opslaan van ontplofbare stoffen voor civiel gebruik (paragraaf 3.2.11 Bal) | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl)

Informatiepunt Leefomgeving

Meer artikelen...

  1. Schieten met het pistool Walther PPK 7.65mm
  2. Totaal overzicht KNSA gereglementeerde disciplines
  3. Tijdelijke gedoogregeling voor opslag van kruit door sportschutters
  4. Aanpassing tarieven bewaarloon en Europese vuurwapenpas
  5. Oorlog in de Peel
  6. Bewaarloon wapens en uitgifte vergoeding Europees vuurwapenpas fors omhoog per 1 jan 2024
  7. Opslag kruit: positieve intentie bij Ministerie I&W voor uitzondering
  8. Schietagenda SV AVRM 2024
  9. Veel gestelde vragen (FAQ) Wet wapens en munitie
  10. Minister schaart zich grotendeels achter adviezen Commissie Wet Wapens en Munitie
  11. Minister reageert met Kamerbrief op eindrapport Commissie Wet wapens en munitie
  12. Beleidsreactie eindrapport commissie Wet wapens en munitie
  13. Schieten met de Savage 110 FP Tactical
  14. Schieten met de MP-5 Heckler & Koch
  15. Op bezoek bij een wapenverzamelaar
  16. Uitnodiging ALV SV AVRM zaterdag 27 mei 9.30
  17. Publicatie Staatscourant defensiemedewerking schiet mogelijkheden
  18. VERLENGEN JACHTAKTES
  19. Verlenging jachtakten
  20. Commissie Wet Wapens en Munitie adviseert snelle moderniseringsslag
  21. Minister neemt eindrapport commissie Wwm in ontvangst
  22. Vervoer vuur wapens naar / door Groothertogdom Luxemburg
  23. Schietagenda SV AVRM 2023
  24. Wijziging WM32-formulier
  25. Kamervragen E-screener
  26. Onzekerheid inzake kruitopslag houdt nog aan
  27. Vergunningen en Verloven Politie Limburg
  28. Eerste verlofaanvragen weer mogelijk; Rwm is gewijzigd
  29. Gevolgen opschorten Escreener voor nieuwe aanvragers jachtakte/verlof
  30. Politie: Ontwikkelingen omtrent verplichting E-Screener test
  31. Opschorting gebruik e-screener
  32. Cursus wapenwetgeving in de praktijk
  33. AVRM actie: gratis lidmaatschap tot 1 januari 2023
  34. Algemene Leden Vergadering SV AVRM 2022
  35. Formulieren nieuwe procedure herlaaderkenning