Baan Regelement Budel

Praktisch:

-We verzamelen ons allen eerst in de kantine op de schietbaan in Budel, ongeveer 15 minuten voor aanvang.
-Vervolgens deelt de baan commandant de banen in.
==>Iemand die niet aangemeld is, kan niet schieten!
-Eigen bijdrage, noodzakelijk door de hoge baan kosten, aub betalen (=papiergeld) aan baan commandant of bestuurslid in Budel voor aanvang schietbeurt!
-Indien aangemeld en niet tijdig afgemeld, worden er extra kosten in rekening gebracht!

Algemeen:

-Roken is toegestaan alleen in de omgeving van de kantine, roken op de baan is verboden.
         -Allen burgerkleding dragen, geen militaire kledij en/of camouflage kleding.
         -Wapens mogen niet mee de kantine in (opslaan in halletje ervoor bij de toiletten)
         -Iedereen vult in hoeveel munitie hij/zij verschiet, welk kaliber, en het KNSA nummer.

Baanreglement

• Strikte naleving is een vereiste, strikte handhaving van het regelement wordt uitgevoerd door het team van Schietbaan beheerders van Defensie.
  • Overtreding kan leiden tot stil leggen van de schietbaan, vroegtijdige beëindiging van de dag, ontzeggen van de toegang etc.
  • De eigen baancommandant zal toezien op naleving van de regels.

Wapens en Munitie:

• Groot kaliber geweer; alle kalibers zijn toegestaan tot .50.
  • Alleen fabrieks- en herladen munitie van categorie III is toegestaan tot kaliber .50.
  • Lichtspoor of pantser doorborende munitie is niet toegestaan.
  • Zwartkruit wapens zijn niet toegestaan.
  • De munitie moet veilig zijn herladen en mag geen gevaar voor de schutter of zijn omgeving vormen.
  • Indien de schutter met veel kracht zijn grendel/afsluiter moet openen of sluiten dan dient deze per direct de schietbeurt te stoppen.
  • Met klemmende munitie zal de schutter niet worden toegestaan om verder te schieten.
  • Bij meerdere weigeraars zal het de schutter niet worden toegestaan om verder te schieten.

Foto- en/of filmopnamen:

• Het maken van foto’s en film opnamen is niet toegestaan op Defensieterrein !
  • Het plaatsen van materiaal m.b.t. deze schietbaan op social media wordt ten sterkste afgeraden.
  • Defensie “kijkt mee” en ze komen er bijna altijd achter als er negatief nieuws verspreid wordt.
  • Negatieve of “grote bravoure” verhalen die op sociaal media verschijnen kunnen aanleiding geven voor de Defensie staf om civiel gebruik door ons te beëindigen.

Schietbaan regels in het kort

• Op het schietpunt mag maar 1 schutter aanwezig zijn om de schieten.
  • Een tweede persoon mag op het schietpunt aanwezig zijn als spotter en het toegestaan dat die persoon daarvoor een eigen geweer met richtkijker gebruikt of een spotting scope.
    LET OP: in tegenstelling tot andere militaire schietbanen mag die tweede persoon op dat moment NIET met het eigen geweer schieten en moet het geweer verplicht voorzien zijn een kamervlag.
  • Alleen voor KNSA leden.
  • Kamer vlaggen verplicht!
  • Er mogen alleen statische disciplines geschoten worden, dynamische disciplines zijn niet toegestaan.
  • Er mag geen wedstrijd worden geschoten. Een soort van internet score lijst voor een interne competitie is wel goed.
  • Alleen vanaf het gras schieten niet vanaf de gravel paden.
  • Deur bij kogelvanger afsluiten tijdens het schieten!
  • Gebruik van het rode bord (zie foto):
    • Bord is vergelijkbaar met flitslicht/rode zwaailicht op andere schietbanen
    • Het bord wordt alleen gebruikt als er zich personen voor het schietpunt bevinden bijvoorbeeld op de baan lopen om doel te verwisselen
    • Het rode bord wordt dan in het midden, vlak voor de 5 schietpunten neer gezet
    • Wapens veiligstellen, kamervlag plaatsen
    • Schutters mogen zich niet meer op schietpunt bij het wapen bevinden
    • Baancommandant of VVF-er moeten toezicht houden
    • Wanneer de baan weer vrijgegeven wordt voor gebruik, moet het rode bord achter schutters plat op de grond gelegd worden

roodbord

Rode bord geplaatst voor de vijf schietpunten:
geen schutters bij het wapen / geen schutters op schietpunt / wapen veilig gesteld

klik voor feedback