Nieuws SV AVRM

Uitspraak rechtszaak over het weigeren van een erkenning voor meer dan 3 kg kruit - zaak 2

(Bron: https://www.facebook.com/vuwa.peter)

Uitspraak rechtszaak over het weigeren van een erkenning voor meer dan 3 kg kruit - zaak 2

In aansluiting op onze eerder post van 2 april 2021 (de eerste rechtszaak over het voorhanden hebben van meer dan 3 kg kruit van erkenninghouders) werden we blij verrast met de snelle uitspraak van de rechter aangaande die tweede rechtszaak over het voor erkenninghouders voorhanden hebben van kruit zonder de beperking van de bekende maximaal 3 kilo.
In deze tweede rechtszaak betreft het een eiser die zowel sportschutter als jager is en over meerdere wapens van verschillende kalibers beschikt waardoor de beperking van het voorhanden hebben van max. 3 kg kruit voor hem onvoldoende is.
Zoals gemeld in onze bovengenoemde post (van 2 april 2021), heeft de rechter (van de tweede rechtszaak) ruggespraak gehouden met de rechter van de eerste zaak, waardoor het niet vreemd is dat ook deze rechter grotendeels de conclusies van zijn collega van de dag daarvoor volgt en beslist dat:

1. De politie geen beperkingen aan bestaande wetgeving (WECG = Wet Explosieven voor Civiel Gebruik) mag opleggen,
2. De WECG in deze leidend is aangaande de bepalingen voor wat betreft de opslag van kruit,
3. De politie uitsluitend een erkenning kan weigeren dan wel intrekken op basis van feitelijk gedragingen en misdragingen van de erkenninghouder.
Deze rechter geeft echter aan dat de jurisprudentie uitwijst dat het Justis wel is toegestaan om bij het verlenen van een erkenning, daaraan voorschriften te verbinden, mits op de juiste gronden. Daarbij verwijst de rechter naar een conclusie van de advocaat Generaal Widdershoven van afd. Bestuursrecht van de RvS van 12-11-2014 waarin staat:
a. Daarbij geldt wel, dat de voorschriften dienen te strekken tot bescherming van het belang of de belangen in verband waarmee de toestemming is vereist ('specialiteitsbeginsel' genoemd),
b. Het bestaan van deze bevoegdheid wordt 'veelal' gebaseerd op het adagium: wie het meerdere mag (een vergunning weigeren), mag ook het mindere (een vergunning verlenen onder voorschrift).
Kijken we nu naar sub a., dan betekent dit dat de regels van de WECG met betrekking tot een erkenning dienen te worden nageleefd en geborgd.
Onder het begrip 'opslag van explosieven (kruit)' wordt begrepen dat de opslag van explosieven de erkenninghouder dient te zijn toevertrouwd (hij mag geen strafblad hebben, waardoor de kans op illegaal gebruik van explosieven geminimaliseerd wordt)
Met betrekking tot sub b:
Welke beperkingen erkenningverlener mag toepassen wordt niet vermeld; vaststaat dat de opslag van kruit bij particulieren gereguleerd wordt in het 'Activiteitenbesluit Milieubeheer'. Daarin staat dat particulieren tot 50 kg rookzwak buskruit in huis mogen opslaan.
In deze zaak is de politie / Justis aan zet om een valide grond te bedenken waarop de erkenning van meer dan 3 kg kan worden afgewezen.
Het is toch wel, op z’n zachts gezegd, heel vreemd dat een onafhankelijk instituut als een rechtbank, met een onpartijdige rechter, een van de partijen helpt bij het vinden van oplossingen waarbij de andere partij geschaad kan worden...

Gekker kan het hopelijk toch niet worden??

Wordt vervolgd en we blijven jullie op de hoogte houden.

de rechtspraak
 
de rechtspraakde rechtspraakde rechtspraakde rechtspraak 

Rechtszaak over het voorhanden hebben van meer dan 3 kilo kruit van erkenninghouders.

Rechtszaak over het voorhanden hebben van meer dan 3 kilo kruit van erkenninghouders.

(Bron: https://www.facebook.com/vuwa.peter)


Er spelen momenteel een paar hele interessante zaken over de hoeveelheid kruit die een erkenninghouder (sportschutter/jager) in zijn bezit mag hebben.
De eerste rechtszaak is inmiddels gewonnen en heeft de rechter de eiser, die zowel sportschutter als jager is, in het gelijk gesteld.
Juist omdat dit een zaak in het algemeen belang van de herladende sportschutter en jager is vinden wij het jammer dat SV de Bunker deze zaak - wegens gebrek aan voldoende financiële middelen - niet heeft kunnen voeren.

Deze specifieke eerste zaak heb ik helaas niet kunnen bijwonen omdat ik er niet tijdig van op de hoogte was, maar parallel hieraan loopt er nog een zaak van gelijke strekking, waar wij goede contacten hebben met de eiser/benadeelde en volgen wij dit van heel nabij.
In het kort komt het er op neer dat de politie op onjuiste gronden een erkenning voor het voorhanden hebben van 8 kg kruit, heeft ingetrokken.
Daarbij heeft de rechter bepaald dat de politie geen beperkingen aan bestaande wetgeving (WECG = Wet Explosieven voor Civiel Gebruik) mag opleggen.

De WECG is in deze leidend aangaande de bepalingen aangaande de opslag van kruit, en niet de politie. De politie kan uitsluitend een erkenning intrekken op basis van feitelijk gedragingen en misdragingen van de erkenninghouder.
Ik denk dat dhr Barendrecht van Kct zich nog wel een keer achter de oren zal krabben om wat hij uiteindelijk met zijn intrekking van die erkenning heeft bereikt; namelijk dat nu is vastgesteld dat iedere erkenninghouder (sportschutter en jager) volgens de WECG tot 50 kruit voorhanden mag hebben...

Gezien de helderheid van uitspraak ligt het niet in lijn der verwachting dat de politie daartegen in hoger beroep zal gaan; hiermee zouden ze immers nog een juridische oorvijg kunnen verwachten...

In de tweede zaak gaat het eveneens om een rechtszaak tegen de afwijzing van een aanvraag van een erkenninghouder (een sportschutter) om 10 kilo kruit voorhanden te mogen hebben. Gezien de uitspraak van de rechter aangaande bovenstaande rechtszaak, ligt het in lijn der verwachtingen dat ook deze door de politie geweigerde aanvraag op dezelfde onjuiste gronden werden geweigerd waardoor de politie ook deze rechtszaak zal verliezen.
Te meer omdat de rechter in deze tweede rechtszaak (aanvraag 10 kg) heeft aangegeven ruggespraak te zullen houden met de rechter die de eerste zaak (ingetrokken erkenning) ook heeft behandeld.

Wordt vervolgt, wij houden jullie op de hoogte.

rechtbank
 
rechtbank
 
 rechtbank
 
 rechtbank
 
rechtbank
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Magazines Defensie Kiosk inzien

(Bron: Ministerie van Defensie)

Via onderstaande link kan je de magazines inzien, van de verschillende krijgsmacht onderdelen:

https://magazines.defensie.nl/

-Defensie krant
-Alle Hens
-Landmacht
-De Vliegende Hollander
-KMar magazine
-Materieel gezien
-Pijler (Opgeheven)
-Specials

Je kan online bladeren door de magazines van het Ministerie van Defensie.

Tevens kan je via de zoek functie, artikelen opzoeken.

 

Facebook live-sessie voor jagers, schutters en andere belangstellenden

(Bron: Rechtdoen.nl)
Facebook live-sessie voor jagers, schutters en andere belangstellenden

Op zaterdag 13 maart tussen 10.00 uur en 10.45 uur vindt op de pagina van Chris van DamCDA een Facebook-Live sessie plaats voor jagers en sportschutters. Samen met Rob Boom en Edwin Oskam beantwoord ik vragen over de e-screener, de Wet Wapens en Munitie en andere relevante issues die leven in de hoofden en harten van mensen met een wapenverlof of wapenvergunning. Meer informatie over Chris van Dam en zijn inzet voor de jagers en schutters kunt u hier bekijken.

Vragen kunt u indienen live tijdens de sessie.

Maar u kunt ook van te voren uw vraag indienen. (zie de mijn vraag link)

Facebook Chris van Dam
 
Zie ook onderstaande link, voor de sprekers:
 
 
svavrm
 

E-screener verder in de problemen

(Bron: NOJG)

De rechtbank in Breda heeft in een zaak van een lid van de NOJG, bijgestaan door Maurice Stassen, geoordeeld dat niet op voorhand vast staat dat de screener een voldoende geschikt, objectief instrument is. Een weigeringsbesluit dat enkel op de uitkomst van een test met de screener is gebaseerd kan dan ook niet in stand blijven. Het bijzondere is dat dit de eerste zaak is waarin de aanvrager heeft geweigerd een dure contra-expertise te laten maken om de uitslag van de screener te betwisten. Immers, als de screener niet deugt, waarom zou je dan verplicht moeten zijn om een dergelijke dure test te laten doen?

De jurist van de Korpschef had ter zitting nog aangedragen dat er inmiddels een TNO rapport over de screener is verschenen met, naar zijn oordeel een positieve ontwikkeling. De rechter was het echter met ons eens dat ook TNO concludeert dat je niet alleen op de uitkomst van de screener mag afgaan. Bovendien lopen er nog onderzoeken naar de geschiktheid van de screener.

Het blijft ook voor de rechter onduidelijk wat nu de betekenis van de uitslag van de screener moet zijn, en daarom is het enkel afgaan op de uitslag, zonder te kijken naar andere factoren rondom de aanvrager, niet voldoende.

Wat de rechter niet doet is het uiteindelijk zelf verlenen van de jachtakte, omdat de rechter aangeeft niet te kunnen beoordelen of wapens aan de jager kunnen worden toevertrouwd. Daar gaat een rechter natuurlijk ook niet over. Wel wijst de rechter nadrukkelijk op allerlei positieve omstandigheden rondom ons lid, zoals bijvoorbeeld het feit dat hij al drie aktes heeft gehad. Ons lid is er daarna wegens gezondheidsklachten een jaar tussenuit geweest, en moest bij de hernieuwde aanvraag de screentest doen. De rechter wees nadrukkelijk op het feit dat ons lid een blanco strafblad heeft, een verantwoordelijke baan heeft en geen psychiatrische geschiedenis heeft.

Het belang van deze uitspraak is dat de Minister niet met het instellen van de mogelijkheid tot een contra-onderzoek de bezwaren tegen de screener heeft weggenomen. De rechter acht het besluit om de akte te weigeren, dat enkel gebaseerd is op de uitslag van de screener, niet juist, ondanks de mogelijkheid om een contra-expertise in te dienen. Dat is weer een stap vooruit tegen de screener. Zoals gezegd, een dergelijke zaak lag nog niet eerder bij de rechter.

De volgende stap is dat we de Korpschef gaan verzoeken alsnog een jachtakte te verlenen, op basis van alle positieve omstandigheden van ons lid. Voorts zal de uitspraak naar de Tweede Kamer worden gestuurd, met het verzoek hier Kamervragen over te stellen. Er liggen al een aantal vragen voor de Minister, en deze uitspraak zal voor hem alleen nog maar meer vragen opleveren.

 

Kortom: een volgend succes tegen het gedrocht dat de e-screener heet!

Vriendelijke groet,

M Stassennojg

Meer artikelen...

  1. Update: Binnen-schietbanen blijven gesloten tot en met 20 april 2021
  2. Publiekscontact afdeling kc-taken politie
  3. Korpscheftaken van Politie hervatten 3 maart 2021 hun werkzaamheden
  4. Verstrekking jachtaktes en Europese wapenpassen hervat
  5. Rechtbank beveelt deskundigenbericht e-screener
  6. Wet wapens en munitie: CDA en SP komen met motie
  7. Opnieuw een stevige set vragen van Chris van Dam, aan de minister van Justitie en Veiligheid
  8. De wet wapens en munitie moet op de schop zodat het allemaal simpeler en helder wordt
  9. Meerderheid Kamer stemt voor grondige herziening Wet wapens en munitie en opschorting e-screener met extra jaar
  10. Motie Van Dam leidt tot verder uitstel e-screener bestaande verlofhouders
  11. mobiele telefoon nummers check!
  12. Moties over herinvoering e-screener en herziening Wet Wapens en Munitie
  13. KNSA richt zich tot Tweede Kamer inzake e-screener, herziening Wwm en coronamaatregelen
  14. Jagersvereniging over herziening Wet Wapens en Munitie: ‘Grondige renovatie is nodig’
  15. VERLENGING LANDELIJKE COVID-19 MAATREGELEN KORPSCHEFTAKEN
  16. Politie KCT: Update betreffende de COVID-19 maatregelen
  17. Voortgang van het traject inzake verdere herziening van de Wet wapens en munitie
  18. KCT Politie: WEDEROM STOP KLANT-CONTACTEN
  19. Nieuwe lockdown: binnen-schietbanen moeten sluiten
  20. Update: Sluiting schietbanen door lockdown tot minimaal 19 januari 2021
  21. Verlengingen wapen verloven KCT
  22. Deskundigenbericht voor e-screener
  23. Terugkeer lockdown verandert niets voor de schietsport
  24. Contributie SV AVRM 2021
  25. Geen controle op verplichte interne competitie
  26. Maatregelen i.v.m. coronacrisis blijven van kracht tot medio december 2020
  27. Reactie Jagersvereniging op antwoorden minister Kamervragen over e-screener
  28. Minister Grapperhaus beantwoordt Kamervragen CDA over de e-screener
  29. Mondkapjes op schietbaan Venray SSV Remington
  30. E-screener evaluatie rapport van TNO en werk instructie aan politie
  31. Gevolgen gedeeltelijke lockdown voor de schietsport
  32. Verplichte mondkapjes voor de mensen die een afspraak hebben bij de afdeling Korpscheftaken
  33. Brochure kruitopslag
  34. Nieuwe corona maatregelen SV Stein
  35. Verlenging vergunningen en verloven Politie Limburg
NAAR BOVEN
NAAR BENEDEN

svavrm