Nieuws SV AVRM

Inschrijven UBO’s vereniging

(Bron: KNSA)

Als het goed is zijn in de afgelopen tijd alle schietsportverenigingen benaderd door de Kamer van Koophandel dat zij uiterlijk 27 maart 2022 hun UBO’s moeten inschrijven in het UBO-register.

Voor de meeste verenigingen – en dus ook schietsportverenigingen – geldt dat zij eigenlijk geen UBO’s (Ultimate Beneficial Owners) hebben. Immers, UBO’s zijn degenen binnen een vereniging die meer dan 25% van de stemmen hebben, en dat is bij verenigingen met (minimaal) vier (bestuurs)leden eigenlijk nooit aan de orde. Dat betekent voor de meeste verenigingen dat zij kunnen volstaan met het inschrijven van de “hoogst leidinggevenden”, en dat zijn degenen die als statutair bestuurslid in het handelsregister van de Kamer van Koophandel zijn opgenomen.

STAPPENPLAN

Stap 1 Ga naar de website van de Kamer van Koophandel (www.kvk.nl) en klik in de menubalk bij “Inschrijven & wijzigen” op “Inschrijven”. Dat mag alleen één van de bestuurders uiteraard doen.

Stap 2  Kies vervolgens voor het kader “UBO’s” en ga naar UBO-opgave.

Stap 3 U krijgt nu de keuze om te kiezen voor “Start voorbereiding” of voor “Direct naar UBO-opgave”. Kiest u voor “Start voorbereiding” dan wordt u uitgelegd welke informatie u nodig heeft om de inschrijving te doen. Indien u nog nooit een UBO-inschrijving heeft gedaan, is het verstandig om daar eerst voor te kiezen. 

Stap 4 Als u “Start voorbereiding” heeft afgerond of die stap overslaat, kiest u voor “Direct naar UBO-opgave”.
 
Stap 5 U kunt nu een keuze maken of u de UBO-inschrijving online wilt doen of per post wilt insturen. Indien u de opgave online wilt doen, moet u beschikken over een DigiD. Kiest u voor de opgave per post, dan vult u de gegevens in, download het formulier en print het uit, zet de vereiste handtekeningen en verzendt u het document per post (met bijlagen) naar de Kamer van Koophandel. Bij beide mogelijkheden wordt verzocht om kopieën van geldige identiteitsbewijzen bij te voegen en documenten waaruit het belang blijkt van de UBO’s in uw vereniging; zorg ervoor dat u die gereed heeft (voor online: als PDF-document).

Stap 6 Kies voor “UBO-opgave doen”. In het volgende scherm (“Voor welke organisatie wil je UBO-opgave doen?”) kunt u dan opgeven voor welke vereniging (naam of KvK-nummer) u de opgave wilt doen.


Bij online opgave

Stap 7 a. Als u kiest voor online, dan logt u eerst in met uw eigen DigiD inloggegevens.

Stap 8 a. Kies vervolgens bij “Inschrijvingen toevoegen” voor “+Nieuwe UBO-inschrijving”.

Stap 9 a. U wordt gevraagd om stap voor stap de gegevens van de UBO’s (oftewel de hoogst leidinggevenden) in te vullen (zoals het Burger Service Nummer (BSN), het belang en de rol van de UBO van al degenen van uw vereniging die in het handelsregister van de Kamer van Koophandel reeds staan ingeschreven.

Stap 10 a. Nadat u per persoon het Burger Service Nummer ingevuld heeft, worden de overige persoonsgegevens gevraagd (voornaam, achternaam, woonachtig in Nederland of in het buitenland, enzovoorts).
 
Stap 11 a. U wordt gevraagd of u een verzoek wilt doen voor het afschermen van de persoonsgegevens van de UBO. In zijn algemeenheid moet u dat altijd met “NEE” invullen.

Stap 12 a. Daarna volgen een aantal vragen inzake het vermogen en het stemrecht. Als het goed is, kunt u daar overal “NEE” invullen (ook over de feitelijke zeggenschap).

Stap 13 a. U wordt gevraagd of de persoon geen UBO is op basis van de voorgaande belangen. Daar moet u “JA” invullen (de persoon is een “hoger leidinggevende).

Stap 14 a. Vervolgens kiest u het percentage van de omvang van het belang van de UBO.

Stap 15 a. Hierna wordt u gevraagd wanneer de UBO het geselecteerde belang kreeg, en daarvoor moet u kijken op het uittreksel Kamer van Koophandel voor de datum waarop de inschrijving heeft plaatsgevonden van het desbetreffende bestuurslid.

Stap 16 a. Kies voor “Toevoegen aan opgave”.


Tot zo ver het stappenplan (per persoon) en zo op deze wijze schrijft u alle UBO’s in. Tussentijds bewaren van de ingevoerde gegevens kan niet; u moet de inschrijving van alle UBO’s dus in één keer doen. 

Stap 17 a. Na het toevoegen van alle UBO’s kiest u onderaan de pagina bij “Ben je klaar met toevoegen van UBO’s aan je opgave” voor “volgende stap”.

Stap 18 a. Vervolgens dienen de bestanden (PDF van het identiteitsbewijs en PDF van het document waaruit het belang van de UBO blijkt) te worden bijgevoegd.

 
Daarna kunt u de UBO-opgave controleren, vervolgens gaat u nogmaals inloggen met uw DigiD en er wordt gevraagd een betaling van 1 eurocent te doen ter verificatie van uw identiteit. Om de opgave af te ronden dient u de UBO-opgave digitaal te ondertekenen.

Bij opgave per post

Stap 7 b. Als u kiest voor per post, kiest u “Inschrijvingen toevoegen”

Stap 8 b. U wordt gevraagd om stap voor stap de gegevens van de UBO’s (oftewel de hoogst leidinggevenden) in te vullen (zoals het Burger Service Nummer (BSN), het belang en de rol van de UBO van al degenen van uw vereniging die in het handelsregister van de Kamer van Koophandel reeds staan ingeschreven.

Stap 9 b. Nadat u per persoon het Burger Service Nummer ingevuld heeft, worden de overige persoonsgegevens gevraagd (voornaam, achternaam, woonachtig in Nederland of in het buitenland, enzovoorts).

Stap 10 b. U wordt gevraagd of u een verzoek wilt doen voor het afschermen van de persoonsgegevens van de UBO. In zijn algemeenheid moet u dat altijd met “NEE” invullen.
 
Stap 11 b. Daarna volgen een aantal vragen inzake het vermogen en het stemrecht. Als het goed is, kunt u daar overal “NEE” invullen (ook over de feitelijke zeggenschap).

Stap 12 b. U wordt gevraagd of de persoon geen UBO is op basis van de voorgaande belangen. Daar moet u “JA” invullen (de persoon is een “hoger leidinggevende).

Stap 13 b. Hier wordt u gevraagd wanneer de UBO het geselecteerde belang kreeg, en daarvoor moet u kijken op het uittreksel Kamer van Koophandel voor de datum waarop de inschrijving heeft plaatsgevonden van het desbetreffende bestuurslid.

 

Tot zo ver het stappenplan (per persoon) en zo op deze wijze schrijft u alle UBO’s in. Tussentijds bewaren van het document kan niet; u moet de inschrijving van alle UBO’s dus in één keer doen, en daarna downloadt u het formulier en print het uit, ondertekent dit en stuurt het met de bijlagen per post naar het genoemde adres van de Kamer van Koophandel.

knsa

Minister benoemt Commissie WWM

(Bron: KNSA)

Met het Instellingsbesluit Commissie Wet wapens en munitie heeft de Minister van Justitie en Veiligheid de gelijknamige commissie per 7 februari 2022 benoemd. De benoeming van deze commissie vloeit voort uit een door de Kamerleden Chris van Dam (CDA) en Michiel van Nispen (SP) ingediende motie van 9 februari 2021. De Commissie WWM bestaat uit maar liefst 14 leden en wordt voorgezeten door oud-Kamerlid van het CDA, Chris van Dam.

De Commissie WWM heeft tot taak het maken van een probleem-inventarisatie ten aanzien van het functioneren van de Wet wapens en munitie en de onderliggende regelgeving. Voorts moeten, naar aanleiding van die probleem-inventarisatie, de mogelijkheden in kaart gebracht worden op welke wijze de Wet wapens en munitie en die onderliggende regelgeving gemoderniseerd kunnen worden.

Eén van de 14 leden van deze commissie is de directeur van de KNSA, Sander Duisterhof. Hij zal daar namens de KNSA, de schietsportverenigingen en de schietsport in zijn algemeen vertegenwoordigen. De KNSA vertegenwoordigt in die commissie tevens de schutterijen, verenigd in de Oud-Limburgse Schuttersfederatie (OLS).

Belangrijke prioriteit in de commissie voor de KNSA zal zijn het streven naar een langere geldigheidsduur van een verlof, het digitaliseren c.q. moderniseren van allerhande procedures en het stopzetten van de e-screener.

Voor het nalezen van het Instellingsbesluit klik hier.

knsa

Jagersvereniging actief betrokken bij hervorming Wet wapens en munitie

(bron: KNJV)

Minister van Veiligheid en Justitie Yeşilgöz-Zegerius heeft op 28 januari haar goedkeuring gegeven voor het instellen van de commissie Wet wapens en munitie (WWM). Jeroen Hoefnagels, jurist bij de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging, is namens de Nederlandse jagersverenigingen benoemd in deze commissie.

In deze commissie WWM, onder voorzitterschap van Chris van Dam, zijn diverse partijen uit het veld vertegenwoordigd. De commissie heeft als taak de problemen te inventariseren en de onderliggende regelgeving van de Wet wapens en munitie te moderniseren.

“Het is een goede zaak dat stakeholders uit het werkveld worden betrokken bij het tot stand komen van werkbare regels in de gemoderniseerde Wet wapens en munitie”, stelt Hoefnagels.

Concreet zien de Nederlandse jagersverenigingen onder meer graag dat de huidige jachtakte wordt vervangen door een exemplaar dat meerdere jaren geldig is. Daarnaast staan ook het legaliseren van de geluiddemper en het omvormen tot een werkbare screening van akte-aanvragers hoog op de agenda.

knjv

Commissie bekend, revisie van de Wet Wapens en Munitie (WWM)

(Bron: Rob Boom)

Vandaag is de definitieve samenstelling bekend gemaakt van de commissie onder leiding van voorzitter Chris van Dam welke zich zal gaan buigen over de grondige revisie van de Wet Wapens en Munitie (WWM).

Onze nieuwe Minister van Justitie en Veiligheid heeft daarmee het startsein gegeven voor een proces waar veel partijen met hoop naar hebben uitgekeken. 
De uitgebreide delegatie maakt dat, in tegenstelling tot bij eerdere aanpassingen, ditmaal alle partijen in staat zijn hun expertise in te brengen.
De kunst is te zorgen dat het creëren van breed draagvlak de voortgang van het advies niet in de weg staat. Gelet op de ervaring van Chris van Dam zal dat bij hem als voorzitter in goede handen zijn.

Nu is het mede aan de stakeholders om samen met hem deze uitdaging tot een succesvol eind te brengen! Ook ik zal mijn verantwoordelijkheid nemen in de commissie en samen met mijn collega commissieleden mij vol inzetten om te komen tot een sterk advies waarmee de huidige gedateerde wetgeving vervangen wordt door een set regels die beter aansluit op de huidige praktijk. 

Phoenix Advisory zal in overleg met de diverse belangenvertegenwoordigers gaandeweg het proces een aantal bijeenkomsten organiseren om samen de voortgang van het proces te bespreken.

Publicatie Staatscourant: https://lnkd.in/dKC3M47N

Phoenix Advisory

Versoepelingen voor wedstrijden en sportkantines

(bron: KNSA)

Met ingang van 26 januari 2022 zijn er door het Kabinet nieuwe versoepelingen aangekondigd. Sportbonden en sportverenigingen mogen weer externe wedstrijden organiseren en de sportkantines mogen – evenals de horeca – weer geopend worden tot uiterlijk 22.00 uur.

Een belangrijk en positief besluit voor schietsportverenigingen, omdat zij hun leden weer in de kantine mogen ontvangen. Ook belangrijk voor wedstrijdschutters omdat de KNSA kampioenschappen, wedstrijden en competities in het lopende wedstrijdseizoen (2021/2022) weer kan voortzetten.

Deze versoepelingen zijn nog wel aan een aantal voorwaarden verbonden:

  • Er moet zowel binnen als buiten altijd een onderlinge afstand van 1,5 meter in acht worden genomen. Ook tijdens het sporten tenzij dat vanwege de sportbeoefening niet mogelijk is. De KNSA adviseert haar verenigingen daarom wanneer er grote drukte kan ontstaan, het reserveringssysteem te blijven hanteren en om, indien mogelijk, de schietpunten om-en-om te gebruiken en/of schotten tussen de schietpunten te plaatsen
  • Iedereen van 13 jaar en ouder moet bij verplaatsing in de binnen-locaties een mondkapje dragen; tijdens het schieten mag het mondkapje af
  • Bij het gebruik van de kantine moet geplaceerd worden. Bezoekers die een zitplaats hebben, mogen op dat moment hun mondkapje afdoen
  • Iedereen van 18 jaar en ouder die de binnen-locatie (schietbanen, toiletten, kleedkamers en kantine) betreedt (sporters en publiek) moet een coronatoegangsbewijs (CTB) tonen en de vereniging is verplicht daarop te controleren met behulp van de CoronaCheckScanner op een smartphone. Voor buiten-schietbanen geldt deze verplichting dus niet
  • Er geldt een uitzondering op het verplicht tonen van het coronatoegangsbewijs voor personeel en vrijwilligers. In Nederland is het werkgevers niet toegestaan hun werknemers te verplichten om een CTB te tonen. Dat geldt dus ook voor sportverenigingen met personeel. De vrijwilligers bij sportverenigingen worden ook beschouwd als personeel, en voor deze personen geldt dat wanneer zij functioneel aanwezig moeten zijn, er geen coronatoegangsbewijs getoond hoeft te worden. Let wel: het gaat dan om degenen die uitsluitend voor het uitoefenen van de functie, aanwezig moeten zijn. Het is niet toegestaan dat zij daarvóór of daarna nog schietsport bedrijven. Het staat verenigingsbesturen vrij om van deze uitzondering wel of geen gebruik te maken

NOC*NSF heeft inmiddels het Algemene Sportprotocol aan de nieuwe situatie aangepast.
Voor de nieuwste versie (26-01-2022) klik hier.

knsa

Meer artikelen...

  1. Binnenschietbanen weer open!
  2. Nieuwe lockdown: binnen-schietbanen moeten weer sluiten
  3. Nieuwe Corona 18-12-2021 maatregelen bij schietbaan SV De Flint
  4. Defensie kranten
  5. Wapenhandelaren in Nederland en België
  6. SV de Bunker erkend door Minister
  7. Avond-lockdown treft ook schietsportverenigingen
  8. Nieuwe Corona 28-11-2021 maatregelen bij schietbaan SV De Flint
  9. Inschrijving UBO’s
  10. Coronamaatregelen per 13 november hebben ook consequenties voor schietsportverenigingen
  11. Nieuwe Corona maatregelen bij schietbaan SV De Flint
  12. Coronatoegangsbewijs verplicht voor binnen-schietbanen
  13. Komende activiteiten van de AVRM
  14. AVRM najaars actie: gratis lidmaatschap tot 1 januari 2023
  15. Chris van Dam is aangesteld als voorzitter van de commissie die een advies gaat uitbrengen over een nieuwe Wet Wapens en Munitie
  16. Webinar Didactiek
  17. Nieuwe Corona maatregelen bij schietbaan SV De Flint
  18. Afschaffing 1,5-meter-afstandregel en invoering coronatoegangsbewijs (Update)
  19. Militaire Afkortingen
  20. Wapens Belgische defensie
  21. Fasering anno 2021, hoe zat het ook al weer?
  22. Afspraken omtrent erkenning Wecg staan onder druk
  23. Skills & Techniques trainingen in Genk
  24. Rechtszaak tegen de heffing van leges
  25. Nieuwe schiet locatie SV AVRM: Schietsportcentrum I.D.C.- Baexem
  26. Tenuen voor militairen van de Koninklijke Landmacht
  27. 0 MOA en 20 MOA rail verschillen, voordelen en nadelen
  28. Versoepelingen corona: wedstrijden mogen weer!
  29. Wapenonderhoud
  30. Website SVAVRM nu ook onder Belgisch domein .be te bereiken
  31. Schieten met de Luvo 7,62x39 upper op een AR lower
  32. Algemene leden vergadering SV AVRM 10 juli 2021
  33. De Wbtr treedt 1 juli 2021 in werking; bent u al voorbereid?
  34. Herinnering verlengen verloven WWM regio Echt
  35. SV AVRM badge voor onze leden
NAAR BOVEN
NAAR BENEDEN

svavrm

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.